Fenomenologien, slik vi forstår den i dag, har sitt opphav i Edmund
Husserls arbeid med forståelsen av vitenskap og den strengt vitenskapelige
anvendelsen av analytisk metode. Han brukte hele livet på dette arbeidet. Men
han arbeidet ikke lineært framover, han begynte på nytt igjen gang etter
gang, ut fra spørsmålet om hvordan den menneskelige bevisstheten arbeider.
Det åndslivet
(eng. mind) som bevisstheten hos
mennesket representerer, er for Husserl det selvsagte fokus. Ikke som i vår
tid, der det automatisk er hjernemassen (eng.
brain) det fokuseres på og hvordan den biologisk
(kjemisk) fungerer. Problemet med et ensidig fokus på hjernemassen er at
"det" (selvet) som setter biologien i fokus, nemlig menneskets
åndsliv, ikke er med i bildet.
Vi har i vår kultur en fordekt splittelse mellom "ånd" og
"materie". Det er et fundamentalt kulturtrekk i Nord-Europa og skal
slett ikke belastes Platon. Det dreier seg her ikke om den åpenbare gnostiske
motsetningen. Splittelsen er skjult, av et ensidig fokus på materie. Eksempel:
"Kroppen min" er et typisk uttrykk. Men hva er, og hvor er, dette
"jeg" som uten videre sier "min"? "Ånden som
går" kanskje, som bare brukes til å utforske materien, inklusive
kroppen, men selv ligger utenfor synsfeltet? "Har mennesket en kropp, eller, er mennesket en kropp"?
For Husserl er mennesket en kropp som er en bevissthet. En av hans
viktigste grunntanker er at bevisstheten ikke er noe selvstendig, den er der
bare når den er "rettet mot noe". Grunnleggende ved
menneskets bevissthet er for Husserl dermed intensjonalitet. Videre er det mest fundamentale det som
bevisstheten aktualiseres i møte med, nemlig fenomenet. Et fenomen er dermed "et møte", og verken
noe rent subjektivt eller noe rent objektivt, det er analytiske kategorier i
etterkant.
Fenomen er et gresk ord. Det betegner "noe som viser seg". På norsk
er det selve ordet "noe" som svarer best til det greske
"fenomen". "Noe" er det mest grunnleggende vi møter og
står overfor, eller vi kan like gjerne si: registrerer eller persiperer. Det
som skjer i bevisstheten i "møtet" er at sansningen komplementeres
med et tillegg. Den menneskelige bevissthetens persepsjon er appersepsjon, nok et sentralt begrep
hos Husserl ved siden av intensjonalitet. Vi kan si at det aktuelle i
persepsjonen, det presente, tilføyes trekk som ikke er presente. Bevisstheten
appresenterer. Vi gjenkjenner noe
ubestemt som det eller det mer bestemte. Appersepsjon og appresentasjon gir
persepsjonen av noe mening.
Eksempel: Vi persiperer ei "halvkule", men vi ser gjennom
appersepsjon en ball, uten faktisk å se halvkula bak.
Mening får dermed det innholdet begrepet har i Webers sosiologi, men der er
det ennå uten et artikulert fundament av en meningsanalyse. Det er dette
"funderingen av sosiologien" betyr, som Luckmann sier om
fenomenologien og som skapte vitenssosiologien slik Schütz utformet den.
"Mening" er ikke en egenskap hos et objekt. Men det er heller ikke
en "egenskap" som tillegges et objekt. Og ordet er absolutt ikke
begrenset til den spesielle bruken vi har i "Meningen med Livet".
Mening oppstår hver gang noe oppfattes som en integrert del av virkeligheten
vår – med et "navn", en benevnelse, et ord. Mening blir altså den
kontekstualiseringen som bevisstheten vår gjør med en aktuell persepsjon i
det vi tar for å være virkeligheten, vår livsverden, den opplevde virkeligheten.
Livsverden ble hovedbegrep hos Edmund Husserl og det ordet svært
mange sentrale tenkere i Europa har tatt opp fra fenomenologien. Men med til
dels svært ulike måter å tenke på, og dermed en lang rekke, til dels sterkt
konkurrerende, fraksjoner i oppfatningen av hva fenomenologi er. Vi legger
oss ikke opp i den diskusjonen, men forfølger linjen over Schütz. Det gjør vi
i stor ro, siden Schütz hadde flere samtaler med Husserl i 1930-årene, og
først og fremst fordi Husserl som følge av disse samtalene ønsket Schütz som
assistent, noe han aldri ble, før Husserl døde i 1938 og Schütz emigrerte til
USA. Schütz representerer sannsynligvis det viktigste i Husserls intensjon
med arbeidet i fenomenologi, et alternativt forskningsparadigme til Die Krisis der europäischen
Wissenschaften… [Krisen i de europeiske vitenskapene…].
Det er dette forskningsprogrammet som begrepet "livsverden"
krystalliserer.
For sosiologien som vitenskap betydde den fenomenologiske funderingen et paradigmeskifte. Fordi,
fenomenologi er ikke "bare en ny metode" mellom en serie andre,
eventuelt en ny metodekategori, "kvalitative metoder", skapt i
opposisjon til "kvantitative metoder", like lite som den er
"bare en ny teori" mellom et mylder av andre "teorier om
årsakssammenhenger i samfunnet". Fenomenologien er et program for hele
forskningsarbeidet, med konsekvenser for både teoriarbeid, metodebruk og
materialanalyse, alt det som empiriske forskningsprosjekt i sosiologi
omfatter. Fenomenologi dreier seg om hele måten å nærme seg virkeligheten på,
men spesielt bevisst på hvordan mennesket, med den særegne bevisstheten det
har, møter og forholder seg til omverdenen: den naturen det støter på, bokstavelig talt, så vel som den kulturen – med fellesskapsverdenen, samfunnet – som det selv har skapt,
men som like fullt som oftest – gjennom "de andre" – framtrer like
uomgjengelig som naturen.
Konsekvensen av den fenomenologiske funderingen for teoriarbeidet i
sosiologi finner vi i utformingen av vitenssosiologien slik vi finner den hos
Berger og Luckmann. Det er en distinkt måte å se og systematisk beskrive
sosial virkelighet på som ikke ville sett dagens lys uten fenomenologien.
Konsekvensen for teoriarbeidet i religionssosiologi finner vi i Bergers bok om temaet,
men først og fremst i Thomas Luckmanns banebrytende analyse av religionen i
det moderne samfunnet. Den fenomenologiske funderingen frambrakte her et
perspektiv på religionen i samfunnet som var så nytt i forhold til gjengs
forskning at det fortsatt er uavklart og diskutert – et halvt hundreår
senere.
Hvordan et paradigmeskifte har konsekvenser for analysen av enda mer
spesifikke "sosiale problem" (som ikke må være, men også kan
være sosiologiske problem) finner vi godt illustrert i en paradigmatisk
sammenstilling av spørsmålene om hva en "avviker" er.
Kåre Fuglseth: "Husserl som
sosiolog" 
Thomas Luckmann: "Livsverden –
motebegrep eller forskningsprogram?" (Karlsaune, oms.) 
"Religionsfenomenologi" – fra Van der Leeuw, Eliade – er ikke fenomenologien til Husserl 

|